Anaula nature resort

31 januari 2015 - Paramaribo, Suriname

maandag 19 januari.
Na een zeer korte nachtrust, want we zijn vannacht pas vanuit Bonaire in Paramaribo aangekomen gaan we meteen al voor een 3 daagse naar het Anaula nature resort.
vanuit Paramaribo is het 3 uur met de bus en nog bijna1 uur varen in een korjaal.
De route was schitterend, we rijden naar het zuiden voorbij het Brokopondo meer. Onderweg nog een stop, wat drinken, broodje, banaantje, prima verzorgd.We stappen over in een korjaal, zwemvesten aan en de Suriname rivier af naar het zuiden. Echt een geweldige tocht. We varen door het regenwoud, langs de oever zien we allerlei dorpen, vrouwen doen de was in de rivier en zo komen we in Anaula. We slapen in lodges, sober, maar een goed bed, met muskieten net, een koude douche en toilet. De groep bestaat uit 15 mensen, een erg leuke groep en zeer gevarieerd gezelschap, van arts tot onderwijzeres en verpleegkundige. Het klikte enorm goed met elkaar. Vanaf het eerste moment veel gelachen en plezier. Na de lunch even wat rust en om 5 uur weer in de korjaal naar een stroomversnelling in de Suriname rivier, hier kan je je door de stroom mee laten voeren. Onze gids Reinier doet even voor hoe het moet. Een hele leuke ervaring.Diner en koffie na. In de avond is het Kaaiman spotten.Weer de korjaal in, dat is het enige vervoermiddel in dit gebied, er zijn geen wegen. Alles gaat per korjaal, zo worden ook de boodschappen in het dichtsbijzijnde dorp gehaald en de kinderen worden zo naar school vervoerd. Maar goed, Kaaiman spotten, een beetje eng was het wel, want het was stik donker. Maar we hebben1 kleine Kaaiman op een rots zien liggen. Plots kregen we een enorme stortbui, we konden niet snel genoeg zijn met de poncho's dus kwamen we doorwaternat thuis. Geen warme douche, maar wel droge kleren. Met elkaar nog even gezellig aan de borrel en dan naar bed
Deze eerste dag in het regenwoud was GEWELDIG.

Dinsdag 20 januari
Om 8 uur een prima ontbijt. Eitje werd ter plekke voor je gebakken verder was het een surinaams ontbijt, broodjes, ham, kaas, groente, komkommer tomaat en nog een warm gerecht met kip.
Om 9.30 uur gaan we naar het dorp Anaula aan de overkant van de Suriname rivier, wij zitten in het resort op een eiland. Onze gids, een geweldige verteller, woont zelf ook in Anaula. Anaula is van origine een dorp van gevluchtte slaven. Zij bouwden hier hun hutten en zo groeide het dorp doordat er gezinnen gesticht werden.We maakten een dorpswandeling, het is een christelijk dorp, de zendelingen hebben hier hun werk gedaan, maar ondanks het feit dat het christenen zijn is er nog steeds veel bijgeloof. Zo willen ze niet gefotografeerd worden, want dat roept de boze geesten op en je ziel wordt uit je lichaam gehaald. Heel stiekum is een enkele foto gelukt.Het dorp was een hele ervaring, de hutten, de beplanting, de kerk en de school. De schoolkinderen wilden graag gefotografeerd worden en de leerkrachten hadden ook geen problemen, maar dat waren mensen uit deze tijd. Zij werken op school en wonen daar ook. In de weekenden en vakanties kunnen ze naar huis.
Ook was er nog een zendelingenpost, een medisch centrum. De mensen verbouwen hun eigen groente e.d. op kostgrondjes en fruit is er ook volop. Vis uit de rivier en wat ze niet hebben halen ze in de eerstvolgende plaats, daar waar wij in de korjaal stapten om naar Anaula te varen, plaatsnaam ben ik even vergeten.
We varen terug, hebben een lunch, nu met vis uit de rivier en dan is het rusten, er zijn speciaal hangmatten, met uitzicht op de rivier. Geweldig, eerste ervaring in een hangmat, maar het is vooral ook de rust in de natuur, de rivier met de voorbijkomende korjalen die het ook weer bijzonder maken.
Achter in de middag maken we een boswandeling van 1.20 uur. Onze gids weet zoveel te vertellen en op zo'n boeiende wijze, dat we hangen aan zijn lippen.
We zien medicijnbomen, bast en bladeren goed voor allerlei kwalen, de geluidsboom waarop je met een stammetje slaat als je in het oerwoud verdwaald bent, de lianen, de apen die we zien, kortom een geweldige tocht! Reinier had een kapmes bij zich waarmee je je een weg baant door het oerwoud.
's Avonds na het diner komen bewoners uit Anaula voor ons een culturele avond verzorgen met trom, zang en dans. De dag kon niet meer stuk!

Woensdag 28 januari
Na het ontbijt hebben we nog wat tijd voor ons zelf. Een vroege lunch om 11.30 en dan terug met de korjaal en de bus naar Paramaribo.
We hebben geweldige dagen gehad. Dit was Suriname beleven, en...we hadden een geweldige gids en een hele leuke groep.

1. Marieke:
    2 februari 2015
    Ik ben helemaal jaloers op jullie verhalen! Ik weet zeker dat wij ook naar Suriname willen. Geniet er maar heerlijk van!