Oude Ambachten

4 februari 2015 - Paramaribo, Suriname

1 februari
Vandaag werden we om 9 uur opgehaald door Hans, weer onze gids voor vandaag. We waren weer met z'n tweeen en gingen met een huurauto. Eerst naar een vlindertuin.Behalve een schitterende vlindertuin was er ook nog een interessante expositie over insecten.
De vlindertuin was erg mooi aangelegd met water en uiteraard zat bloemen. De vlinders bleven maar fladderen, dus lastig om ze goed in beeld te krijgen.
Na de tuin kregen we een rondleiding. Hier worden poppen gekweekt voor de export naar Amerika en Europa. Heel veel verschillende poppen, er zijn dan ook heel veel verschillende vlinders. De poppen worden stuk voor stuk verpakt in een zacht papieren zakje en gaan dan in een doosje. 500 poppen in een doosje. Het gaat om ongelofelijke hoeveelheden, 2x per week gaan ze op transport. 2 weken nadat ze op plaats van bestemming zijn komen de poppen uit. Nu begrijpen we hoe we in Emmen aan die mooie vlinders komen. Behalve vlinders worden er ook landschildpadden gekweekt. De eieren die gelegd worden door het vrouwtje worden weggehaald en met zand bedekt. Ook wurgslangen worden gekweekt, om deze dieren eten te geven kweken ze ratten. De slangen zijn ook voor de export en gaan naar de dierentuinen in heel de wereld.
Een immens bedrijf, heel bijzonder om dit te zien. Toen we bij de auto terug kwamen had Hans een versnapering voor ons: gebakken banaan en een flesje koud water, want je moet in deze warmte voldoende blijven drinken. Na de vlindertuin gaan we naar de Botanische tuin. Heel mooi aangelegd,eigenlijk vanuit een hobby. De vrouw geeft nu rondleidingen en wijst ons op de bijzonderheden van bomen, planten en palmen. De stroom van informatie is enorm bijna niet te onthouden, ook al omdat het geen nederlandse namen zijn, maar de rode bloem, de nationale bloem van Suriname kennen we inmiddels wel. Ook was er een medische hoek, hier alleen maar bomen, planten en vruchten die een geneeskrachtige werking hebben. Voor bijna elke ziekte is er wel iets, er zijn artsen die het zonder andere medicatie doen en dat met heel veel succes. De vrouw zelf kookt ook bladeren en eet bepaalde vruchten bij aandoeningen. Heel interessant allemaal, deze kennis komt eigenlijk voort uit de jungle. Ook kregen we tijdens de rondleiding onderweg een flesje koud water, even later weer een koud vruchtendrankje dat ze zelf gemaakt had en aan het eind een glas met vruchten, heerlijk allemaal. Nu werd het tijd voor de houtsnijders.Omdat het zondag is, is de kans groot dat ze niet aan het werk zijn, maar we gaan toch kijken. Het is een familie die aan het houtsnijden doet om het beroep in stand te houden. De verdiensten moeten ze hebben van de toerist die bij hen iets koopt. Toen we bij het huis aan kwamen waren de mannen, vader en zonen aan het luieren, maar kwamen overeind om ons te laten zien wat ze zoal maakten. Erg knap. Natuurlijk konden we het niet laten iets te kopen, het houtsnijden zelf hebben we niet gezien.
Nu op naar het laatste ambacht. De pottenbakker, hij woont ver van de bewoonde wereld, heeft altijd in een Indianendorp gewoond in de jungle, maar woont nu met zijn gezin in een afgelegen nederzetting, hier wonen meerdere indianen, zij hebben hier de ruimte. Het zijn knuuk weggetjes die we rijden om er te komen. Deze man was wel aan het werk, samen met zijn dochter. De klei maakt hij zelf. De klei haalt hij uit de grond, mengt hier verbrandde boomschors door en dan is het kneden. Als hij een produkt gemaakt heeft moet het drogen en dan wordt het gepolijst.De klei is heel zwart,maar om kleur aan te brengen gebruikt hij bij het polijsten verschillende kleuren aarde en gesteente en die kleuren zijn hier in Suriname talrijk. De man was bezig met het wapen Suriname en de dochter was bezig met een grote teil. Behalve dit werden er door de vrouwen sieraden gemaakt van kleine kraaltjes. Deze hebben we al veel in Suriname gezien, in Galibi maakten de vrouwen dit ook. Zij waren niet aan het werk.
Na dit alles werd het tijd om naar huis te gaan. Om 5 uur waren we terug bij ons hotel Eco Inn Resort. Het was wederom een hele leuke en interessante dag.